Annyit

Magyar közélet, politika - fogyatékosügy és pszichiátria - Szingapúr, Örményország, Észtország

Annyit

A felelős sajtó és az öngyilkosság

Alig pár nappal ezelőtt írtam egy bejegyzést hasonló témában, de most Daróczi Dávid halála kapcsán ismét megpörgette magát a média. Ezúton is szeretnék "gratulálni" a magyar sajtónak!

Saját gondolataim megismétlése helyett az alábbiakban a WHO (Egészségügyi Világszervezet), egyik médiának, hasonló helyzetkre szánt ajánlásából idéznék. Mivel a kapcsolat a tudosítások és a később bekövetkező hasonló cselekmények között kimutatható a magam részéről perelhetővé tenném a szaftos (és nyilván ettől profitot hozó) tudósításokat!

"Médiahatások és öngyilkosság

A médiahíradások és az öngyilkosság kapcsolatát bemutató egyik legkorábbi példa Goethe Az ifjú Werther keservei című, 1774-ben megjelent művéhez kapcsolódik. Tudvalevő, hogy a regény főhőse egy beteljesületlen szerelem miatt agyonlövi magát. A publikálás után rövid idővel a korabeli híradásokban arról lehetett olvasni, hogy sok fiatalember lett öngyilkos hasonló módon. Ennek a ténynek az lett a következménye, hogy Goethe könyvét több helyen is betiltották.(1) Az eset óta a szakirodalom az öngyilkosság utánzását a „Werther-hatás” kifejezéssel jelöli. 

Egy nem túlságosan régi utánzási hullám Derek Humphry A végső kilépés című könyvének publikálását követően kezdődött – hatására New Yorkban növekedett a hasonló módszerrel elkövetett öngyilkosságok aránya (3). Franciaországban nemrég egy Öngyilkosság: lehetséges módszerek (Suicide: mode d’emploi) című kéziratnak, szintén statisztikailag mérhető következménye volt (4). Philips és mtsai szerint az a publicitás, amely egy adott öngyilkossági témának jut, közvetlenül korrelál az adott környezetben bekövetkező hasonló kísérletek számával. Ha híresség oltja ki az életét, ennek különösen erős hatása van. 

A televízió külön említést érdemel. Az előzőkkel összhangban, Philips (7) kimutatta, hogy a fontosabb, öngyilkosságról szóló tévériportok sugárzása utáni tíz napos időszakban megnövekszik az elkövetők aránya. A több csatornán is sugárzott történeteknek van a legnagyobb hatásuk – főként akkor, ha hírességekről van szó (Egyébként az írott sajtóban is nagyobb a többször is megjelent hírek provokáló hatása). Nincs viszont egyértelmű bizonyíték a fikciótörténetek szerepére: közülük egyesek egyáltalán nem, mások pedig egyértelműen befolyásolják az öngyilkos magatartást (8). 

A színdarabok, zeneművek és a szuicid cselekedet közti összefüggést kevesen vizsgálták, jelen tudásunk szerint nem mutatható ki köztük kapcsolat. Az Internet viszont a legutóbbi években sok új problémát, kérdést vetett fel. Változatos tartalmú weboldalak jelentek meg: egyesek „segítik” az öngyilkosságra készülőt terveinek véghezvitelében, míg mások inkább próbálják visszatartani. Hatásukat mindmáig nem kutatták. 

Összességében tehát elegendő bizonyíték áll rendelkezésre azzal kapcsolatban, hogy a reális információtartalmú újságok, valamint a televízió – különösképpen a fiatalok körében –jól kimutathatóan fokozhatják az öngyilkossági késztetést.

(…)

Mit ne tegyünk?

  • Se fényképeket, se búcsúleveleket ne közöljünk
  • Ne adjunk részletes információt a módszerekről
  • Ne adjunk egyszerű magyarázatot a történtekre
  • Ne dicsőítsük az öngyilkosságot, és ne kovácsoljunk belőle szenzációt
  • Ne használjunk vallási vagy kulturális sztereotípiákat
  • Ne vádoljunk"


A teljes WHO dokumentum elolvashtó a www.lelekbenotthon.hu oldalon.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás